TRYBES – Digital maturity scan
Hoe digitaal volwassen is jouw organisatie?
Stap
1
van
8
12%
Vul de vragen in en bekijk hoe goed jouw organisatie scoort op digitale volwassenheid op marketing en fondsenwerving
Naam
*
Voornaam
Achternaam
E-mailadres
*
Eerst wat vragen om jouw situatie goed in te kunnen schatten
Voor welk type organisatie vul je deze scan in?
*
Goed doel
Kunst & Cultuur
Onderwijs
(semi)Overheid
Commerciele organisatie
We kunnen jouw data vergelijken met soortgelijke organisaties, zodat je weet hoe jouw organisatie ‘scoort’. Natuurlijk houden we data anoniem!
Welke titel past het beste bij jouw functie?
*
Digital marketeer
Fondsenwerver
Communicatieadviseur
Manager
Directeur / Bestuurder
De data wordt niet gekoppeld aan jouw persoon (naam en email), alleen aan het type organisatie en jouw rol.
Nu volgen er drie vragen over digitale strategie.
Is de digitale strategie vertaald naar concrete doelen en werkt de organisatie hier actief aan?
*
We maken jaarlijks een duidelijke roadmap op basis van de meerjarenstrategie met kpi’s per kwartaal waarop we continu sturen.
We hebben een hoofdstuk over digitaal in ons meerjaren plan, maar verder geen personen die hier actief op sturen.
Onze digitale strategie staat, maar we hebben moeite met die vertalen in een doelgericht plan van aanpak.
We hebben geen aparte digitale strategie ontwikkeld.
Is er een duidelijke en breed uitgedragen strategie voor het verbeteren van de digitale klantervaring?
*
Nee, we werken eigenlijk alleen met losse, niet-samenwerkende afdelingen aan kortetermijndoelen.
Er is een visie, strategie en beeld van de toekomst, maar digitaal is daar geen onderdeel van.
We hebben een duidelijke visie en we mappen continu de customer journey om te bekijken waar we deze kunnen digitaliseren en innoveren.
We hebben een duidelijk beeld van de toekomst, hoe we daar komen en werken op een agile manier (experimenteren en testen) continu om daar te komen.
Wat is binnen jullie organisatie de grootste barrière voor een digitale strategie?
*
Er zijn geen barrières.
We hebben wel de processen en organisatie op orde, het is eigenlijk alleen de technologie.
We willen wel, maar we missen de organisatie en technologie.
Zowel goed gebruik van data, de cultuur, de technologie als de interne processen houden ons tegen.
Nu volgen er drie vragen over het gebruik van data binnen jouw organisatie.
Op welke manier verzamelen jullie data?
*
We hebben Google Analytics en rapportages in onze e-mailtool, maar we verzamelen de data verder niet.
We verzamelen data in een paar kanalen (zoals e-mail, webtracking) en we slaan dit op verschillende (kanaal)specifieke plekken op.
We verzamelen data waar mogelijk en slaan dit op in een centrale customer database.
We verzamelen data en slaan dit op in een centrale database waar alle digitale touchpoints mee verbonden zijn.
Hoe gaan jullie om met het verzamelen en opslaan van persoonsgegevens?
*
Dit wisselt per project en per collega, we hebben geen centraal beleid.
We hebben op verschillende plekken persoonsgegevens opgeslagen en dit wordt niet gecontroleerd.
Er is een beleid maar dat is niet bij alle collega’s bekend.
We hebben een breedgedragen privacybeleid en proberen daarbinnen zo veel mogelijk relevante data over de doelgroep op te slaan.
Hoe gebruiken jullie analytics en BI (klantdata) op dit moment?
*
Voor eenvoudige rapportages en standaard inzicht.
Bovenstaand, plus voor inzicht in hoe we campagneresultaten kunnen verbeteren.
Bovenstaand, plus voor hoe we conversie-optimalisatie kunnen toepassen.
Bovenstaand, plus voor inzicht in hoe we de customer experience kunnen verbeteren (zoals personalisatie, bepalen van best next actions en testing).
Nu volgen er drie vragen over het gebruik van tools binnen jouw organisatie.
In hoeverre maken jullie gebruik van marketing automation?
*
We gebruiken af en toe onze eenvoudige e-mailtool om e-mails te versturen.
Via een eenvoudige emailjourney werven en nurturen we leads.
Via marketing automation hebben we onze website en formulieren gekoppeld aan automatische marketing workflows.
Ons CRM en centrale marketing database zijn gekoppeld en sturen alle interacties van klanten/donateurs zodanig dat een individuele content journey ontstaat.
In hoeverre heeft jouw organisatie de digitale communicatie tools aan elkaar gekoppeld?
*
Onze belangrijkste tools zijn aan elkaar gekoppeld en leveren en ontvangen geautomatiseerd relevante data aan ons CRM.
Er zijn koppelingen tussen onze website en het CRM, en tussen de marketing automation tool en het CRM. Nog niet alle tools praten met elkaar.
We zorgen handmatig voor het leveren van data tussen het CRM en andere tools.
We hebben nog niet de tools die we nodig hebben en zijn nog niet toe aan de koppelingen.
Wat is jullie aanpak voor personalisatie?
*
We hebben op dit moment geen mogelijkheden om te personaliseren. Onze digitale communicatie is one-size-fits-all.
We personaliseren wel, maar dat blijft beperkt tot een voornaam in de email.
We hebben een holistische benadering van personalisatie, en gebruiken personalisatie en gepersonaliseerde content.
Naast deze holistische benadering gebruiken we ook analyse om te bepalen welke content het beste werkt per doelgroep/segment en relevante momenten.
Nu volgen er drie vragen over jullie proposities.
Hoe bepaalt jullie organisatie de boodschap voor een nieuwe campagne?
*
Aan het begin van het jaar bedenken we welke thema’s interessant zijn voor de achterban, daar maken we een campagneplanning mee.
We formuleren de boodschap die wij belangrijk vinden en sluiten dit aan bij onze offline kanalen, zoals de DM.
We leggen nieuwe campagne ideeen voor aan onze achterban of ons donateurspanel.
We vragen de doelgroep om input voor we een campagne bedenken en valideren de bedachte campagneboodschap bij de doelgroep.
Hoe bepaalt jullie organisatie de doelgroep voor een campagne?
*
Onze doelgroep is altijd dezelfde, het hele Nederlandse publiek.
We hanteren verschillende persona’s en proberen aan te sluiten bij de digitale klantreis van de gekozen persona.
We hanteren diverse persona’s en verbeteren deze persona’s en proposities regelmatig door middel van doelgroep en marktonderzoek.
We definieren onze doelgroep vooral op basis van demografische kenmerken.
Heeft jullie organisatie een helder beeld van de verschillende fases van de klantreis en het succes daarvan?
*
Onze campagneboodschap passen we aan zodat die is geoptimaliseerd voor de verschillende kanalen.
Onze campagneuitingen plaatsen we op verschilllende kanalen, zo proberen we onze donatievraag op zo veel mogelijk momenten te tonen aan de doelgroep.
Bij de creatie van een campagne maken we de boodschap voor elk kanaal vanuit de fase waar de doelgroep dan in is. Zo doorlopen we samen met de doelgroep de fases van awareness tot en met donateurschap.
We creëren de boodschap voor elk kanaal vanuit de fase van de doelgroep. Én we meten de gehele funnel continu door en optimaliseren de boodschap per stap op basis van hypotheses en data.
Nu volgen er drie vragen over hoe jullie organisatie online campagne voert.
Wanneer zet jullie organisatie online advertising in?
*
Online advertising zetten we alleen in als onderdeel van onze grote campagnes. We kopen dan offline en online media in.
We zetten eigenlijk zelden online advertising in.
We hebben een campagnekalender met daarin onze verschillende online kanalen, de grote campagnes van onze organisatie en wat losse thema’s waar we campagne op voeren.
We hanteren een always on strategie op al onze digitale kanalen en bouwen verder op dat bereik met onze organisatiebrede campagnes. Elk kwartaal werken we onze campagnekalender bij op basis van actualiteiten en learnings.
Welke online advertising kanalen zet jullie organisatie in?
*
We zetten geen online advertising kanalen in.
Ons team van online specialisten werken aan de onine advertising kanalen. Welke kanalen we inzetten hangt af van de doelgroep die we met een campagne willen bereiken. Over het algemeen hebben we online advertising lopen via Facebook, Instagram, Google Ads en Youtube.
We werken samen met een bureau dat onze online advertising doet. Zij adviseren ons over de kanalen die we in moeten zetten. Over het algemeen hebben we online advertising lopen via Facebook, Instagram, Google Ads en Youtube.
Er werkt een bureau aan onze SEA en verder zetten we af en toe een promoted post in op Facebook.
Heb je een goed beeld van jouw kanaalperformance en stuur je daarop?
*
Ik weet niet wat de impact is van de verschilende kanalen.
Ik zet de performance van mijn kanalen af tegen een benchmark, dus ik weet waar mijn uitdagingen liggen, maar ik doe er nog niets mee.
Ik weet precies welke kanalen goed presteren, gebruik een benchmark voor continue optimalisatie van mijn kanalen, heb een traffic mix opgesteld en kan dus met een gerust hart advertentiebudget inzetten.
Ik weet precies welke kanalen goed presteren, gebruik een benchmark, maar het lukt me nog onvoldoende om de kanaalmix te optimaliseren. Ik durf dus nog niet een stevig advertentiebudget in te zetten.
Nu volgen er drie vragen over de wendbaarheid van jullie organisatie.
In hoeverre is jullie top-management betrokken bij de innovatie en optimalisatie van de digitale klantbeleving?
*
Niet betrokken, geen ondersteuning.
Enigszins betrokken, maar sturing vindt nog steeds plaats op kortetermijn-ROI, er is geen budget voor beschikbaar gesteld.
Redelijk betrokken, en er is een budget voor, maar we zijn nog zoekende hoe we kortetermijn-ROI combineren met langetermijnplannen.
Volledig betrokken en we worden gestimuleerd om na te denken over de toekomst en te komen met ideeën en pilotvoorstellen.
Wie in jullie organisatie analyseert de data en draagt zorg voor personalisatie?
*
We hebben een/meerdere personen die ad-hoc analyses doen.
Onze systemen en het team van data analisten leveren rapportages en voorspellende modellen voor de optimale inzet van onze digitale marketing.
Er is geen dedicated persoon die dit doet.
We hebben een data marketeer/analist die data analyseert en deelt met de rest van de organisatie.
Is er sprake van samenwerking over de afdelingen heen?
*
We zijn een continu lerende organisatie. Onze aanpak is niet alleen strategisch, maar ook innovatief. Meerdere afdelingen werken samen en we hanteren een agile/scrum werkwijze.
We hebben een ad-hoc manier van werken, en teams werken vooral in silo’s. Afdeling communicaitie en fondsenwerving zijn bijvoorbeeld apart.
We werken goed samen binnen (online) communicatie en fondsenwerving maar de samenwerking met andere afdelingen is nog minimaal.
We werken met een tactische aanpak. Als we campagnes hebben, vormen we projectteams. Hierin werken fondsenwerving, communicatie en andere afdelingen samen.
Nummer
Email
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.