Deze geforceerde digitale transitie zorgt er immers voor dat organisaties zich snel aan kunnen passen op nieuwe trends en mogelijkheden. In deze shift spelen marketeers een belangrijke rol, omdat zij ervoor kunnen zorgen dat de versnelde digitalisering ook daadwerkelijk een betere klantbeleving oplevert. Maar dan moeten marketingteams eerst zelf (heel snel) transformeren. Hoe begeleid je dat als leidinggevende of teamleider? In dit artikel lees je 5 tips die ik dagelijks zelf toepas.
Tip 1. Concentreer je op innovatieve, hybride concepten
We zien dat de klantreis meer en meer digitaal verloopt. Denk aan eerste sollicitatiegesprekken die nu voor een groot deel via Teams gaan, docenten die digitaal lesgeven of theaters die hun shows streamen. Tegelijkertijd merken we dat ook de fysieke momenten onmisbaar blijven voor een gezonde relatie. Bedrijven die hun klanten centraal zetten, richten zich daarom niet zozeer op digitalisering, maar op het ontwikkelen van innovatieve, hybride concepten. In zo’n hybride concept is de klantreis grotendeels digitaal, maar wordt deze gecombineerd met een (fysieke) beleving. Zo richt je je niet op alle digitale mogelijkheden, maar gebruik je die mogelijkheden om een relatie op te bouwen met je klant. Hoe je dat doet? Met je klant samen! Roep je marketingteam bij elkaar, vraag enkele klanten om aan te sluiten en doe een design thinking sprint om te ontdekken waar jullie klanten écht op zitten te wachten.
Tip 2. Bouw aan jouw dreamteam
Als je een digital marketingteam opricht of gaat herinrichten, zijn er een aantal vaardigheden en functies die niet mogen ontbreken. Denk aan:
- Een projectmanager als eerste aanspreekpunt
- Een online strateeg die zorgt dat de strategie door het hele digital team wordt nageleefd
- Een content marketeer en een SEO specialist die samen alle goede ideeën en plannen omzetten in vindbare content en effectieve display advertising, Google Ads en Facebook/Instagram advertenties
- Een front-end developer die landingspagina’s, formulieren en pop-ups maakt
- Een social mediamanager, verantwoordelijk voor het community management op diverse social media platformen
- Een e-mail marketing of marketing automation specialist die e-mail campagnes coördineert en verstuurt naar verschillende segmenten en de marketing automation applicatie beheert
Ik begrijp dat het niet voor iedere organisatie haalbaar of noodzakelijk is om iedere specialisatie (fulltime) in huis te hebben. Bekijk daarom welke functies voor jouw organisatie het belangrijkst zijn en hoe je wellicht functies kunt combineren. Huur eventueel professionals in voor die onderdelen waarvoor extra ondersteuning nodig is. Een team hoeft namelijk niet alleen te bestaan uit mensen die op de loonlijst staan. Als het maar bestaat uit mensen die samen willen werken, elkaar stimuleren en vooral durven te experimenteren en nieuwe dingen omarmen.
Als je dat team eenmaal hebt gebouwd: wees er voor ze. Meer dan ooit is het van belang dat je laat voelen dat je betrokken bent en voor ze klaarstaat. Werk naast jouw communicatie met het team ook aan de communicatie tussen het team onderling. Bij Trybes doen we bijvoorbeeld een Daily Huddle (een dagelijkse stand-up). Dit is een dagelijks overlegmoment waarbij in 20 minuten iedereen van elkaar op de hoogte is en weet wat de prioriteiten zijn. Zo verbeter je samen de uitvoering van de werkzaamheden.
Tip 3. Ga werken op kwartaal niveau
Mooi, je hebt een dreamteam of je bent er eentje aan het bouwen. De volgende stap is het aanbrengen van een structuur zodat je een strategische planning kunt volgen op het gebied van marketing, sales en communicatie. Dit is moeilijk, maar wel essentieel. Zonder strategische planning krijg je gefragmenteerde campagnes en communicatie, waardoor je resultaten niet haalt en leveranciers niet op de juiste wijze aanstuurt. Dit zorgt er op z’n beurt voor dat de focus op kleine, korte termijn acties komt te liggen (met korte termijn resultaten tot gevolg).
Wat wij daarom doen, is werken met strategische kwartaalsessies. Daarin doen we de strategische kick-off en ontwikkelen we samen met de klant een kwartaalplan. We starten iedere kick-off met een inspiratiesessie, waarin we de laatste trends en innovaties bespreken. Vervolgens werken we samen aan een creatieve online doorvertaling voor het kwartaal met ons kwartaalplan-canvas. Alles wat besproken is in de kick-off wordt door onze experts vertaald naar een overzichtelijk strategisch actieplan: een flow (inclusief taken, rollen, planning, kanalen, technische randvoorwaarden, KPI’s en budgetten).
Tip 4. Zorg voor een Growth Hacking mindset
Bij het uitvoeren van jouw strategie is het van groot belang dat je werkt vanuit een constante experimenteer-modus. Alleen door te testen en bij te sturen kun je jouw marketingteam transformeren en je organisatie wendbaar maken. Precies om die reden zijn wij groot fan van growth hacking. Growth hacking is een mindset waarmee je alle obstakels tussen jouw product of service en je klant probeert te verwijderen door een gestructureerd proces toe te passen van continu experimenteren, leren en verbeteren. Beslissingen over de volgende stap in het proces kun je daardoor maken op basis van wat de data je laat zien. Growth hacking gaat door de hele customer journey heen en omvat alle touchpoints met een klant of prospect.
Hulpmiddelen die een Growth Hacker gebruikt, zijn bijvoorbeeld specifieke landingspagina’s, A/B-testen, e-mail, social media, automatisering van processen en dashboards. Door een goede analyse te maken van de data die hij verzamelt uit experimenten, weet de Growth Hacker precies waar de groeikansen liggen. Growth Hacking is daarmee niet alleen de set aan skills en tools, maar vooral ook een mindset. Ben je de enige binnen je bedrijf die een growth mindset heeft? Dan wordt het lastig. Growth Hacking vergt een andere manier van werken en is een echte teamprestatie. Werk dus aan de growth hacking mindset van al je teamleden!
Tip 5. Investeer in technologische oplossingen voor de marketingafdeling
Zodra je meer digitaal gaat doen, kom je al snel de IT legacy van de organisatie tegen. Het is misschien wel de grootste beperking in de doorontwikkeling van online marketing en sales. Databases zijn vaak een lappendeken, marketing zit zelf niet achter de knoppen en door het ontbreken van intuïtieve marketing automation tools is real time klant interactie niet mogelijk. Daarnaast zie je vaak dat er terechte angst is voor het schenden van de privacy- en data wetgeving. Tóch moet je deze hobbel nemen en de klant interactie naar de marketingafdeling halen. Power to the marketeer! Dit begint bij een centrale marketing automation oplossing die het mogelijk maakt om op een relevante en behulpzame manier met jouw doelgroep te communiceren. Wij helpen organisaties bij het kiezen van het juiste pakket en implementeren het op zo’n manier in de organisatie dat het echt werkt. Daarbij hebben we ook twee pakketten die we zelf implementeren: SharpSpring en HubSpot.