Als we kijken naar het dagelijks gebruik van social media is Facebook nog steeds de koploper met 7,1 miljoen gebruikers van 15 jaar en ouder. Dit maakt het in 2022 nog steeds een interessant kanaal om op te adverteren. Maar waar moet je aan denken bij het adverteren op Facebook? In dit blog vind je zeven handige tips om te starten én meer uit je Facebook advertenties te halen.
TIP 1: CHECK OF JE DOELGROEP WEL ECHT OP FACEBOOK ZIT
BroHet is een open deur, maar ik begin er toch mee. Check of je doelgroep daadwerkelijk op Facebook zit! Leeftijd is hier een bepalende factor. Facebook laat namelijk een wat ouder profiel zien dan bijvoorbeeld Instagram of Snapchat. Onderzoeksinstituut Newcom rapporteert dat voornamelijk personen vanaf 20 jaar actief zijn op Facebook. Vanaf 65 jaar neemt de groep juist weer licht af.
TIP 2: BEPAAL JE DOELSTELLING
Voordat je helemaal in de wereld van Facebook duikt, is het belangrijk te bepalen wat jouw doelstelling is. Pas daarna kan je overgaan tot het bepalen van je targeting. Wil je bijvoorbeeld nieuwe doelgroepen bereiken, maar hoeven ze nog niet over te gaan tot een websitebezoek, dan past de doelstelling “bereik” daar perfect bij. Wil je dat je doelgroep betrokkenheid laat zien bij jouw content, dan is de doelstelling “videoviews” een mooie optie. Wil je leads werven? Focus dan niet op bereik, maar op conversies.
De doelstellingen op een rijtje:
- Bereik
- Videoviews
- Verkeer naar je website
- Conversies
TIP 3: BEPAAL JE TARGETING VOORDAT JE AAN DE CREATIE BEGINT
Het is verleidelijk om meteen in de advertentiecreatie te duiken. Maar wat wil jouw doelgroep nu eigenlijk zien? Het is belangrijk eerst te bepalen wie de doelgroepen zijn en wat hun problemen, dromen en wensen zijn. Met die informatie kan je invulling gaan geven aan de creatie.
Wat zijn hiervoor de opties binnen Facebook advertising?
- Je kunt targeten op basis van interesses, maar het is ook mogelijk je op een nog specifieker profiel te richten door te targeten op geslacht of locatie.
- Je kunt targeten op de connectie die een doelgroep al heeft met jouw organisatie. Zo kan je een doelgroep maken van iedereen die jouw Facebookpagina heeft geliket.
- Ook op basis van gedrag kan je targeten. Zo kan je een doelgroep maken van iedereen die jouw website heeft bezocht. In het verlengde hiervan kan je ook een doelgroep maken van leads of bestaande customers die eerder zijn geconverteerd.
TIP 4: CREËER ADVERTENTIES PER DOELGROEP
Het is belangrijk dat je website al je potentiële customers aantrekt, en waarschijnlijk werk je daarom al met een paar verschillende persona’s. In de vorige stap heb je bepaald welk gedrag of welke interesses er moeten zijn. Dan is het nu tijd om met de creatie aan de slag te gaan!
Personen die al bekend zijn met jouw organisatie hebben geen introductie nodig van wat jouw organisatie doet en waar je voor staat. Wil jij hele nieuwe doelgroepen aantrekken op basis van hun interesses? Dan is het belangrijk om bij de creatie van je Facebook advertenties daar rekening mee te houden.
TIP 5: GEBRUIK ORGANISCHE CONTENT
Hoewel je rekening moet houden met de ontvanger, diens social mediagebruik, gedrag én interesses, hoef je het wiel niet bij iedere Facebook advertentie opnieuw te vinden. Hergebruik jouw organische posts gerust om deze te pushen onder jouw doelgroepen! Van deze posts weet je hoe ze hebben gescoord, wat je veel voorkennis geeft over de resultaten van je Facebook campagne. Wel moet je met een aantal zaken rekening houden. Zorg er bijvoorbeeld voor dat de copy een duidelijke call-to-action bevat én laat ook het advertentiebeeld goed aansluiten op de boodschap.
TIP 6: HOUD HET CONCREET
De onderdelen van je Facebookadvertenties vormen samen de boodschap die je communiceert.
Wat wil je dat de ontvanger gaat doen na het zien van je advertentie? Verwerk dat doel in je copy en in de kop van je advertentie. Wees hierbij zo concreet mogelijk.
Test daarnaast met verschillende teksten om te ontdekken wat het beste werkt voor jouw doelgroep. Test ook met verschillende advertentievormen. Dit doe je door af te wisselen met de verschillende vormen die Facebook aanbiedt:
- Facebook Story
- Carrousel advertentie
- Advertentie met 1 beeld
TIP 7: BLIJF TESTEN
Weet jij vooraf al wat de unieke formule is per doelgroep? Fijn, want daarmee maak je een vliegede start! Maar blijf ook testen met nieuwe insteken, boodschappen en content. Hierdoor leer je steeds beter wat jouw doelgroep het meeste aanspreekt en of er veranderingen optreden. Doelgroepen bestaan immers uit mensen, en mensen veranderen.
HULP NODIG MET JOUW FACEBOOK ADVERTENTIES?
Waar het op neerkomt, is dat het succes van jouw Facebook advertenties altijd van verschillende factoren afhankelijk is. Wil je hierover doorpraten of heb je een vraag? Neem contact met ons op!