Hoofdinhoud

10 tips voor een viral campagne

5 minuten leestijd

Als je een tuin hebt, dan weet je het wel als je een paardebloem ziet. Binnen de kortste keren staat je tuin er vol mee… Het bloempje heeft een briljant viraal principe meegekregen. Kleine zaadjes worden door de wind of een enthousiast kind makkelijk verspreid. Over een succesvolle viralgesproken… Elke nonprofit droomt ervan, een succesvolle viral campagne die zich als een virus vanuit social media over het internet verspreid en heel de wereld aansteekt.

Maar hoe doe je het? Wat zit er achter een viral campagne, video, foto of bericht? Wat werkt en wat niet? In deze blog geven we je 10 tips voor het maken van een viral campagne, gaan we in op het behouden en activeren van je publiek en geven we je drie mooie voorbeelden van viral campagnes van non-profits.

Wat is het geheim van viral gaan met je campagne?​​​

Laten we beginnen met een inkopper: social media. ​Een wereld zonder is inmiddels ondenkbaar. Twitter en Facebook zijn alomtegenwoordig en veel belangrijker dan we vaak denken.

Het wordt ook niet voor niets op alle niveaus ingezet, zowel in het onderwijs om leerlingen (letterlijk) bij de les te houden, als door bedrijven om hun producten en diensten aan het publiek te brengen.

Wie heeft bijvoorbeeld de aanstekelijke veiligheidscampagne ‘Dumb ways to die‘ van de Australische Metro niet gezien?

En denk eens aan goede doelen! Herinner je de ALS Ice Bucket Challenge nog? Wereldwijd werden mensen door elkaar uitgedaagd ijskoud water over zich heen te gooien, gevraagd om dit te delen op social media en een donatie te doen. Binnen een maand al werden er vele duizenden donaties gedaan. Zelfs Donald Trump deed er nog aan mee… 

Wat is in deze voorbeelden in ieder geval een overeenkomst? Ze inspireerden, amuseerden of shockeerden en werden ‘simpelweg’ gedeeld en nog eens gedeeld en gedeeld en gedeeld…

Nu jouw viral campagne! Hoe wordt je gedeeld?

Hoe zorg je ervoor dat jouw verhaal, jouw campagne viral gaat? Bestaat er een formule voor viraliteit?

Het lijkt soms een volslagen mysterie en een kwestie van geluk en toeval, maar is dat wel zo? Kijkend naar viral campagnes in het verleden, hebben we tien belangrijke elementen verzameld, om ervoor te zorgen dat jouw campagne een succes wordt en binnen no-time viral gaat.

Hierbij hebben we ons onder andere laten inspireren door Jonah Berger, schrijver van het boek ‘Contagious: Why Things Catch On‘. Een aanrader! Volgens hem zijn er zes ‘STEPPS‘ die ervoor zorgen dat jouw campagne (hoogst waarschijnlijk) viral kan gaan:

  • Social Currency: Zorg ervoor dat mensen je post willen delen, omdat het goed overkomt op hun omgeving.
  • Triggers: Met een makkelijk te onthouden boodschap blijf je ‘top of mind’.
  • Emotion: Emotionele Posts worden over het algemeen genomen veel gedeeld.
  • Public: Je bericht is gemaakt om te delen.
  • Practical Value: Heeft het publiek er wat aan? Is je boodschap relevant?
  • Stories: Een goed verhaal spreekt mensen aan en zal sneller gedeeld worden.

1. Kies één social-mediakanaal

Content die gemaakt is om te delen, zal sneller en meer gedeeld worden. Kies een kanaal en richt je campagne voor dat kanaal in. Of je voorkeur nu bij Facebook, Twitter, Instagram, Youtube of ander social-mediakanaal ligt, de keuze is aan jou.

Maar het is beter om een goed uitgewerkte strategie en een duidelijk en sterk profiel te hebben via een bewust gekozen kanaal, dan om je campagne uit te smeren over verschillende kanalen en jezelf onduidelijk te profileren.

Bepaal wat op het door jou uitgekozen kanaal voor jouw organisatie het beste werkt. Denk in kwaliteit, niet kwantiteit. 

2. Richt je op een duidelijk afgebakende doelgroep

Als je voor een duidelijk afgebakende doelgroep schrijft, zal je campagne gerichter en efficiënter zijn. Als je helder in beeld hebt wie je doelgroep is, zal het ook makkelijker zijn een prikkelende en relevantere boodschap te formuleren.

Mensen zullen het sneller waarderen, geïnspireerd raken en verder delen.

3. Kies voor originele of emotionele content

Verras en trek de aandacht van je publiek door iets unieks of misschien controversieels te doen. Het gaat erom dat je post of commentaar een sterke emotionele reactie oproept bij jouw publiek, waardoor ze eerder geneigd zijn het te delen met hun vrienden en netwerk.

Mensen moeten enthousiast worden over iets wat jij post en het willen delen. Doe iets wat nog niet eerder is gedaan en doe het op een creatieve manier.

4. Speel in op huidige trends en gebeurtenissen

Het lijkt een open deur, maar als je inspeelt op iets actueels, zullen mensen sneller op jouw website terechtkomen en je posts delen. Simpelweg omdat er meer naar gezocht wordt via Google. Hou Twitter en nieuwswebsites daarom in de gaten, hier komen de laatste berichten binnen.

En denk aan de praktische waarde van je bericht! Heeft je publiek er wat aan? Posts als ‘tien tips voor’, ‘how to’ en ‘Wist je dat…’, doen het niet voor niks lekker.

5. Ga voor een korte slogan en concrete boodschap

Een korte en sprekende boodschap wordt sneller en vaker gedeeld dan een langere uitleg over een missie, dit komt onder ander doordat een kortere pakkende tekst makkelijker wordt onthouden, zodat het langer en bij meer mensen ‘top of mind’ blijft.

Zorg ook dat de campagne op zichzelf staand al heel leuk, aantrekkelijk en spannend is. Het helpt bovendien als het niet per se als een reclame aanvoelt die je moet zien, maar een die je wilt zien en een die je wilt delen om goed over te komen op anderen (social currency). 

Deelbare informatie heeft een ‘social currency’ volgens Jonah Berger: ‘it makes us look good to those around us.’

6. Zorg ervoor dat je goed te vinden bent

Neem vindbaarheid serieus! Potentiële volgers en supporters gaan na aanleiding van een bericht, viral video of foto jou online zoeken, dus zorg ervoor dat ze je makkelijk kunnen vinden. Noem je sociale netwerksite precies zoals je organisatie of campagne.

Nogmaals, kies één sociaal netwerk en focus je daarop.

7. Let op trefwoorden en hashtags

Nu we het er toch over hebben: trefwoorden en hashtags zijn cruciaal als je gevonden wilt worden. Laat belangrijke woorden terugkomen in de titel van jouw blog of pagina, in de beschrijving van de campagne en in artikelen die over jouw campagne gaan.

Voor bruikbare sleutelwoorden en hashtags kun je gebruikmaken van tools als de zoekwoordenplanner van Google Ads, en hashtagify.me. Let bij Twitter ook op populaire hashtags en trending keywords.

8. Maak een video

Mensen zijn van nature visueel ingesteld. Vandaar ook de bekende uitspraak dat beeld meer zegt dan woorden. We kijken liever een video dan dat we een tekst lezen. Bovendien onthouden we de inhoud ook beter!

Het maakt niet uit welke draai je eraan geeft, video’s doen het bijzonder goed op social media, dus maak er gebruik van voor een viral campagne.

9. ‘Sneeze’, laat je vrienden het werk voor je doen

De ‘sneeze’ is in dit geval geen symptoom van verkoudheid, maar het startpunt van een mogelijke ‘viral’. Het ‘virus’ van jouw intrigerende blog verspreidt zich immers het snelst als er een hele krachtige niesbui aan vooraf gaat. Dus nies niet alleen! Vraag collega’s, vrienden, familie, supporters en volgers om je boodschap te verspreiden. Wat? Jazeker.

Mensen zijn veel eerder geneigd om betrokken te zijn bij een campagne van iemand die ze persoonlijk kennen. Zet je netwerk dus goed in! En vergeet je netwerk ook niet van tijd tot tijd te bedanken. Dan voelen mensen zich gewaardeerd en je houdt ze betrokken.

10. Breid je netwerk uit, kies ‘super sneezers’

Ga op zoek naar organisaties of initiatieven met dezelfde missie of doelen als jouw campagne, kijk door welke mensen zij gevolgd worden en nodig die mensen of ‘sneezers’ uit om jouw campagne te volgen of te ‘liken’.

Een viral ontstaat dus niet zomaar uit het niets, er is een momentum nodig. Een stevige start is cruciaal. Jouw sneezers verspreiden het virus verder onder hun vrienden of volgers en vergroten het bereik exponentieel.

Hoge bomen vangen veel wind, dus bereik ‘super sneezers’ voor een viral campagne. Zorg ervoor dat je een bekend persoon hebt die jouw campagne ondersteunt en dit nieuws verspreidt onder zijn of haar netwerk.

Terug naar de ice bucket challenge: doordat beroemdheden meededen, werd deze viral verder verspreid onder de vele volgers die zij hebben. 

Hoe zorg je ervoor dat het publiek van je viral campagne ook actie onderneemt?

​Jeej! Je hebt een viral campagne opgezet! Nu nog al die aandacht vasthouden… Hou je influencers, je hoge en lage bomen, sneezers en super sneezers warm en betrokken bij je missie:

Creëer een relevante landingspagina bij je viral campagne

Mensen zien een video of bericht maar kort voorbij komen (afhankelijk van het social media kanaal dat je kiest, maar bij de meeste is dat zo). Zorg er daarom voor dat je publiek meteen door kan klikken naar een webpagina die over die ene missie gaan, speciaal voor jouw viral campagne.

Hier kun je bezoekers stimuleren actie te ondernemen met inspirerende content en effectieve call to actions. Maak deze web of landingspagina wel ook herkenbaar. Het moet duidelijk bij de campagne en jouw organisatie horen.

Hou je publiek warm tussen al dan niet viral campagnes

Ontwikkel je netwerk en blijf mensen betrekken. Het gaat niet alleen om enorme hoeveelheid volgers, maar ook om wat ze doen. Zorg dat jouw volgers betrokken blijven en zich verbonden voelen met jouw campagne.

Roep ze op tot concrete acties en handelen en laat hen weten hoe belangrijk ze zijn voor het verloop van jouw missie. Het succes van een campagne draait niet om de organisatie, het draait op de collectieve supporters.

Bedank de mensen die actie hebben ondernomen, hoe groot of klein die actie dan ook zijn mag, en deel de resultaten van je campagne ook op je website en social media.

En je kunt veel uit je bedankpagina na een donatie halen! Hoeveel? Dat lees je in onze blog over deze bedankpagina.

Zorg dat mensen mee willen doen met jouw ‘wave’.

Meer ideeën nodig? Unleash the Ideavirus!

Het idee dat iets viraal of viral kan gaan, bestaat al een tijdje. Al rond de eeuwwisseling schreef Seth Godin zijn ‘Unleashing the Ideavirus’ een e-book waarin hij onder andere het gebruik van ‘sneezers’ behandeld.

De pdf is vrij te verkrijgen en te delen en vind je hier. Let op: deze versie is actueel tot en met september 2000 (nuttig desondanks). Voor nieuwe updates en meer kun je op Godin’s website terecht.

Drie inspirerende voorbeelden van een viral campagne

Wereld Natuur Fonds met ‘The Last Selfie‘ op Snapchat

​Het WWF combineerde het bedreigde bestaan van diersoorten als panda’s en chimpansees aan het concept van Snapchat, waar foto’s na enkele seconden worden verwijderd. De diersoorten posten als het ware selfies die mensen vervolgens voor hun ogen zagen verdwijnen, net zoals de dieren straks niet meer zullen bestaan. Die koppeling sloeg aan en binnen de kortste keren werden de selfies tienduizenden keren geretweet, bereikten ze de helft van alle twittergebruikers en haalde de natuurorganisatie in drie dagen tijd een donatiebedrag op dat ze normaal in een maand werven.

Safe the Children met ‘Most Shocking Second a Day Video‘ op Youtube

Om deze video te kunnen bekijken moet je ‘Sociale media en advertenties’-cookies accepteren. Klik hier om jouw cookie-instellingen te wijzigen.

Van 9 kaarsjes op een taart voor een Brits meisje naar 1 kaarsje voor een gewonde dakloze in een vluchtelingenopvang. De boodschap: “just because it isn’t happening here, doesn’t mean it isn’t happening’.

Misschien heb je de indrukwekkende video van nog geen twee minuten wel gezien. De kinderrechtenorganisatie laat op schokkende wijze zien hoe het leven van een vluchteling binnen korte tijd compleet is veranderd. De video is inmiddels als bijna 57 miljoen keer bekeken en terecht een ​viral campagne.

ActionAid met ‘All I want for Christmas is a goat

Om meer traffic naar de website te trekken, kwamen de voorvechters voor een eerlijke wereld bij ActionAid rond kersttijd met het idee kerstmuziek te vermengen met het virale fenomeen van blatende geiten die als mensen klinken.

Resultaat: een hilarisch kerstalbum dat zelfs terecht kwam op grote muziek-streaming websites als Spotify. Het album werd vergezeld door een video die meer dan 2 miljoen keer werd bekeken op youtube. De website trok een recordaantal bezoekers.

ActionAid is een non-profitorganisatie die internationaal opereert en mensen in ontwikkelingslanden steunt om op te komen voor hun rechten.

Blogs

Was dit interessant of nuttig? Deel dit bericht met je netwerk!