Hoofdinhoud

A.I. = Content-Diarree OF Relevantie?

ChatGPT maakt het nu voor iedereen mogelijk om onbeperkt (redelijk goede) content te genereren. Ideaal om binnen no-time allemaal mailstraatjes te genereren... Of betekent dit juist het einde van deze strategie en moeten we op zoek naar een andere aanpak? Hoe maken we van koude leads structurele donateurs in een tijd van een absolute overkill aan content?

Door: Jeroen Houwen (ChatGPT heeft niet meegeschreven, tenzij anders aangeven 🙂)

Het failliet van de ‘mailstraatjes’

Enig idee hoeveel mailtjes een persoon met een kantoorbaan krijgt? Ik zal je op weg helpen: vandaag de dag worden er bijna 350 miljard mailtjes verzonden. De jaarlijkse stijging is de afgelopen jaren zo’n 20 miljard per jaar (Bron: Radicatie Group, 2021). Per persoon gaat het gemiddeld om 121 zakelijke mailtjes per dag. Knap als je als werkgever je personeel kan bereiken via mail. Daarom zijn veel organisaties al over op Slack of Teams.

Het kan niet anders dan impact hebben op hoe mensen omgaan met mail. Jongeren proberen het medium zoveel mogelijk te vermijden en werkenden worden ermee overspoeld. Welke impact heeft dit op het leesgedrag? Deze vraag wordt weinig gesteld en de belofte van de leveranciers van de tools is vooral dat het met hun tooling alleen maar beter wordt. Door het juiste onderwerp te kiezen en het juiste moment van versturen gaan de open rates door het dak, dat is in ieder geval de belofte… Maar hoe is dat nu eigenlijk in de praktijk?

De open rates en de click rates dalen al jaren! Ik kon de cijfers voor de Europese markt niet vinden, maar het zou mij verbazen als dat hier anders zou zijn. De mainstream gedachte van digitale marketing waarbij je eerst wat weggeeft met vervolgens een mail-straatje waarin je iemand probeert te converteren werkt steeds minder goed. Waarom? Omdat iedereen dat doet en daarmee een overkill van mails wordt verzonden. En helaas, we hebben er nu nog een enorm probleem bij gekregen…

Met ChatGPT kan iedereen binnen enkele minuten mailstraatjes maken, geloof je het niet? Probeer het zelf maar (en vervang eventueel de naam van de organisatie voor een andere naam)

Vervolgens kun je prima aan ChatGPT vragen: “Schrijf de eerste mail in een informele stijl” en krijg je de volledige tekst voor de eerste mail, inclusief de aanhef met voornaam.

Ik houd mijn hart vast voor de enorme toename van content-diarree de komende tijd, heel veel content die taalkundig klopt en goed is in ‘storytelling’ maar vraag me sterk af of het gaat helpen…

Hoe dan wel?

Het lijkt wat paradoxaal, maar de techniek die zorgt voor het risico op content-diarree kan (bij goed gebruik) ook zorgen voor veel meer ‘persoonlijke’ communicatie. Touchpoints die op basis van individueel gedrag zijn afgestemd op de behoefte van het individu. Dus niet segmenten voorzien van een bepaald handelingsperspectief maar echt 1-op-1 communicatie. Juist daar kan A.I. een grote en relevante rol spelen. Deze techniek moet dan wel radicaal anders worden ingezet.

Misschien is het goed om ChatGPT zelf eens te vragen wat een touchpoint nou echt relevant maakt. Is dat een goed plan?

Om deze video te kunnen bekijken moet je ‘Sociale media en advertenties’-cookies accepteren. Klik hier om jouw cookie-instellingen te wijzigen.

Wat maakt een touchpoint nou echt relevant?

(Door ChatGPT)

Een touchpoint is relevant voor je doelgroep als het aansluit bij hun behoeften, interesses en verwachtingen. Het is daarom belangrijk om je doelgroep goed te kennen en te begrijpen wat hun motivaties zijn en hoe ze informatie willen ontvangen.

  1. Personalisatie: Personalisatie is een effectieve manier om de relevantie van touchpoints te vergroten. Door informatie te verzamelen over je doelgroep, zoals hun interesses, demografische gegevens en aankoopgeschiedenis, kun je de inhoud van touchpoints aanpassen aan hun individuele behoeften.
  2. Consistentie: Touchpoints moeten consistent zijn in hun boodschap, tone-of-voice en visuele stijl om vertrouwen te wekken bij je doelgroep. Dit draagt bij aan een gevoel van herkenning en vertrouwdheid, waardoor de relevantie van touchpoints toeneemt.
  3. Timing: Touchpoints moeten op het juiste moment plaatsvinden om relevant te zijn voor je doelgroep. Bijvoorbeeld, als je een e-commerce bedrijf hebt, kan het versturen van een gepersonaliseerde aanbieding op het moment dat een klant op zoek is naar een product de relevantie van het touchpoint vergroten.
  4. Kanalen: Je doelgroep heeft voorkeuren voor bepaalde kanalen om informatie te ontvangen. Het is daarom belangrijk om touchpoints via verschillende kanalen aan te bieden, zoals e-mail, social media, website en mobiele apps. Door het gebruik van de juiste kanalen, kun je de relevantie van touchpoints verhogen.

Door te begrijpen wat je doelgroep nodig heeft en hoe ze informatie willen ontvangen, kun je touchpoints creëren die relevant zijn en een positieve invloed hebben op hun interactie met je bedrijf.

Hoe kun je begrijpen wat de doelgroep nodig heeft? Je kunt op basis van daadwerkelijk gedrag en data een heel eind komen, maar pas op voor aannames. Voer ook het echte gesprek met de doelgroep, als mens tot mens, en test deze aannames. Bij Trybes hebben we dat al heel veel gedaan en steeds weer blijken sommige aannames toch niet te kloppen.

Het inrichten van touchpoints die persoonlijk en consistent zijn en bovendien op het juiste moment via het juiste kanaal worden gezocht, kan tegenwoordig relatief makkelijk. Wanneer CRM, marketing automation en de online kanalen goed met elkaar verbonden zijn, wordt dit goed mogelijk. Het leuke is dat we inmiddels in een fase aankomen waar de techniek voldoende staat bij veel organisaties en het vooral gaat om het juiste gebruik ervan.

Werken op het snijvlak van techniek en emotie, relevantie brengen binnen het communicatielandschap van non-profits, prachtig werk!

Verder praten?

Met een aantal non-profit organisaties zijn wij bezig om na te denken over hoe we A.I. in kunnen zetten om de touchpoints zo relevant mogelijk te maken. Zo komen we regelmatig bij elkaar om ervaringen en ideeën met elkaar uit te wisselen.

Werk jij bij een non-profitorganisatie en wil je hier graag eens over doorpraten? Laat het weten, dan zoek ik even contact met je!

Hidden

Volgende stappen: een e-mail add-on synchroniseren

Om het meeste uit je formulier te halen, raden we je aan dit formulier te synchroniseren met een e-mail add-on. Ga voor meer informatie over je e-mail add-on opties naar de volgende pagina (https://www.gravityforms.com/the-8-best-email-plugins-for-wordpress-in-2020/). Belangrijk: verwijder deze tip voordat je het formulier publiceert.
Graag kom ik met je in contact rond:
Naam(Vereist)
Word lid van The Impact Club: tips & tricks voor de non-profits die meer impact willen maken!
Artificial Intelligence Blogs Change Data Digitale marketing

Was dit interessant of nuttig? Deel dit bericht met je netwerk!