Hoofdinhoud

Hoe scoren jouw social media kanalen organisch en in paid advertising? Check het met onze Social Audit.

Waarschijnlijk ben je goed bezig op social media voor jouw non-profitorganisatie! Je ziet jouw community groeien, je hebt een social strategie die jullie als team naleven, content wordt gewaardeerd en er is voldoende engagement met je beoogde doelgroep. Ook streven jullie overkoepelende doelstellingen na, op het gebied van fondsenwerving en misschien wel vrijwilligerswerk. Maar wat zijn eigenlijk de kansen? En jullie doen het al jaren zo, dus is het niet tijd voor een koersverandering? Door een Social Audit te laten uitvoeren weet jij of je on track bent met de inzet van jouw socialkanalenl of hoe je jouw strategie en resultaten kan optimaliseren en maximaliseren.

Wat is een Social Audit?

In de Social Audit analyseren we de activiteiten van jouw organisatie op het vlak van organische inzet en social advertising. Organisch gaat over jullie activiteiten op social die zonder budget worden ingezet, dit noemen we social posts. Vaak groeit jouw organisch bereik zodra waardevolle en voor de doelgroep relevante content wordt gepost. Door reacties, likes en shares wordt het bereik van de post vergroot, we spreken dan over hoge engagement. Ook zal daardoor de zichtbaarheid van de social pagina worden vergroot onder nieuwe doelgroepen. Er komen meer followers en jouw kanalen groeien. Elk kanaal heeft een soortgelijk algoritme: Instagram, Facebook, LinkedIn, TikTok of Twitter. 

Social advertising zijn de betaalde campagnes binnen deze social kanalen. Hier gaat het om sponsored posts, maar ook de paid campagnes en de advertenties die worden ingezet in de diverse fases van de doelgroepen. In de sector zien we vaak dat voor paid advertising een logischere strategie is gevormd dan voor organische social inzet. Dit omdat het samengaat met het uitgeven van mediabudget, en daar denk je als organisatie goed over na. Waar gaat welk budget heen? En waar draagt het dan aan bij? Terwijl beide vormen, zowel organisch als betaald, van grote waarde kunnen zijn en beide dus de aandacht verdienen. Het versterkt elkaar en zo kan je resultaten maximaliseren!

Hoe gaan we te werk in een Social Audit?

In een social audit voor een non-profit organisatie brengen we waardevolle inzichten in kaart, die voor lange termijn van belang zijn. We doorlopen een aantal stappen in de audit. Zo krijgen we eerst toegang tot de social accounts en data (zoals een testing logboek). We krijgen inzicht in de (social) strategie en gestelde doelstellingen. Vervolgens gaan we analyseren en zullen we de bevindingen en adviezen delen in een overzichtelijk rapport. De analyse gebeurt op basis van de social resultaten en van benchmarks uit de sector. Dit combineren we met onze kennis en ervaring die is opgedaan bij andere non-profits. Zo kunnen we bekijken hoe goed jij scoort op social! We beoordelen de kanalen en paid advertsing op een aantal punten. Ook bekijken we de laatste social trends in de gehele markt. De inzichten in het rapport zijn waardevol voor jullie social strategie. Die vervolgens kan optimaliseren of zelfs gaan vormgeven, mocht dit nog niet op orde zijn. De doorlooptijd van een social audit is in totaal 4 weken: 

  • in week 1 doen we een inventarisatie
  • week 2 en 3 staan in het teken van de analyse
  • week 4 delen we het rapport met bevindingen en learnings en presenteren we dit aan jullie team

Welke onderdelen behandelen we in de Social Audit?

We kijken naar huidige trends. We analyseren kort jullie als organisatie en de plek die jullie in nemen in de markt. Vervolgens duiken we de analyse in voor social organisch en/of social advertising. De volgende onderdelen komen aan bod:

Social organisch:

  • Strategie: is er een strategie, wat vinden we ervan en hoe wordt deze uitgevoerd?
  • Kanaalanalyse: we kiezen een aantal kanalen uit die jullie willen meenemen in de audit. Elk kanaal gaan we langs en analyseren we de resultaten (zoals interactie en bereik).
  • Advertentie content: we kijken naar de geplaatste content, posts met een hoog bereik, thema’s, interactie en de kwaliteit
  • Community: hoe ziet de followersgroep er uit, in hoeverre komt dit overeen met de beoogde doelgroep en waar zien we kansen om dit verder uit te bouwen
  • Fondsenwerving: dit is de belangrijkste doelstelling voor non-profits, we kijken naar organische inzet om donateurs te werven
  • Webcare: hoe wordt dit benaderd en zorgt dit voor het juiste resultaat

Social advertising

  • Strategie: is er een strategie, wat vinden we ervan en hoe wordt deze uitgevoerd?
  • Meten: we controleren de betrouwbaarheid van de meetarchitectuur, zoals een Conversion API binnen Meta, conversiemetingen en utm’s.
  • Campagne inrichting: worden de juiste instellingen en structuur gebruikt?
  • Doelgroepen: hoe wordt targeting ingezet, worden alle mogelijkheden benut binnen de tool?
  • Advertentie content: de kwaliteit, diversiteit en de relevantie voor de doelgroep
  • Campagneprestaties: leveren de campagnes de juiste resultaten op (ook vergeleken met benchmarks in de sector) op welke metrics sturen jullie (CTR, conversieratio, CPC, engagement), en hoe staat dit in lijn met de strategie?
  • Growth hacking: welke tests worden er weggezet en hoe worden deze gelogd? En hoe gaan jullie om  met optimalisaties op basis van de tests?
  • Kansen: gedurende de analyse spotten we altijd kansen die niet in een social categorie in te passen zijn, maar wel waardevol zijn om te delen.

Meer weten over social-audit? Ga met ons in gesprek.

Naam(Vereist)
Word lid van The Impact Club: tips & tricks voor de non-profits die meer impact willen maken!
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Blogs Digitale marketing

Was dit interessant of nuttig? Deel dit bericht met je netwerk!