Petities kennen we al sinds de 15 e eeuw. Maar nog nooit haalde een petitie zoveel handtekeningen op als begin in dit jaar. De petitie voor een vuurwerkverbod leverde online maar liefst 461.727 handtekeningen op. En het werkte! Het kabinet besloot dat er zo snel mogelijk een gedeeltelijk vuurwerkverbod moest ingaan. En voor de eindgebruiker – degene die de petitie tekent – is dit natuurlijk een unieke ervaring. Want met het zetten van je handtekening krijg je dus écht iets voor mekaar. Toch is dit succes niet vanzelfsprekend. Waarom werkt de ene petitie beter dan de andere? In dit blog geef ik 10 tips voor een succesvolle petitie.
Méér impact
Voor de eindgebruiker is ‘impact maken’ natuurlijk een belangrijke driver om je handtekening te zetten. Maar wat kun je hem daarnaast nog meer bieden zodat jouw organisatie nóg meer impact kan maken? Het antwoord zit ‘m in een goede customer journey en growth hacking tactieken. Door deze combinatie toe te passen, hebben we voor de verschillende klanten mooie resultaten behaald. Ik geef je een kijkje in de keuken.
- Actueel onderwerp
Wees relevant voor je doelgroep en speel in op de actualiteit. Ga hierbij dus uit van de eindgebruiker, wat zijn actuele en urgente onderwerpen voor hem? Petities hebben meer kans impact te maken als ze worden ingezet op een moment dat het niet al te moeilijk is om de gewenste verandering door te voeren. Zorg voor een deadline waarop de petitie een specifiek aantal handtekening moet hebben opgeleverd. Dat benadrukt de actualiteit én de urgentie! - Een concrete propositie
Keep it simple . Een vuurwerkverbod is natuurlijk een super concrete vraag. Net zoals een hitteplan voor dieren op transport als het buiten 33 graden is. Of een chipplicht voor katten; een kat die de weg naar huis kwijt is en nooit meer thuis kan worden gebracht, spreekt behoorlijk tot de verbeelding. Je hoeft het idee achter deze proposities nauwelijks uit te leggen. Eindgebruikers bepalen in een split second of ze wel of geen handtekening gaan zetten. Zorg er daarom voor dat jouw propositie in één zin heel duidelijk is. - Positief sentiment
De resultaten van een analyse van 45.377 petities op Change.org , tonen aan dat petities met positieve emoties en verhelderende informatie eerder slagen. In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, is het minder waarschijnlijk dat petities met zware cognitieve redeneringen slagen. Hetzelfde geldt voor petities met de nadruk op een moreel oordeel De vraag is in hoeverre dit voor Nederlanders ook geldt, want op petities.nl zie ik evenveel succesvolle petities die ‘tegen’ iets zijn als ‘voor’ iets. - Social Proof
We sluiten ons nou eenmaal graag aan bij anderen. En het helpt als we zien wie die anderen zijn (vooral als het je vrienden zijn!). Ook willen we weten hoeveel anderen ons voor gingen. Een realtime teller naast het petitieformulier die het aantal handtekeningen bijhoudt, draagt daarom bij aan het effect van de campagne. - Bereik de juiste doelgroep op het juiste moment
Zet de petitie uit onder de juiste doelgroepen. Begin bij warme doelgroepen om de teller op te bouwen (dat heb je weer nodig voor punt 4). Start bijvoorbeeld eerst met het activeren van je collega’s, relaties en je email database. Maak gebruik van social proof om vervolgens de koude doelgroep te benaderen en hiermee nieuwe leads te werven. - Gebruiksvriendelijk formulier
Een gebruiksvriendelijk formulier is bijvoorbeeld al ‘pre-filled’ voor de warme doelgroep. Omdat mensen uit deze groep via e-mail op de petitiepagina landen, kun je naam en e-mailadres bijvoorbeeld al invullen. Het enige wat de ontvanger van de e-mail nog hoeft te doen, is op de button klikken. De koude doelgroep wil je niet afschrikken. Houdt het formulier voor hen zo kor mogelijk en beperk je tot de essentiële benodigde data. Sowieso converteert een kort formulier beter dan een lang formulier. - Extra touchpoint – meer impact!
Een bedankpagina na het formulier zie je altijd wel. Maar de bevestigingsmail wordt nog vaak vergeten in de flow. En dat terwijl dit een extra touchpoint is, waar kansen liggen om je tekenaar te betrekken. Zo ligt de openrate van de bevestigingsmails na een petitiecampagne rond de 60%! Maak slim gebruik van dit contactmoment en plaats in deze mail een CTA, bijvoorbeeld de vraag om de petitie te delen. Hiermee bereik je op een authentieke manier nóg meer mensen. - Meten en bijsturen
Zorg dat je meet-architectuur op orde is en ga growth hacken! Richt Google Analytics goed in, maak doelen aan zodat je conversies meet, gebruik UTM tags in je verschillende uitingen en ga A-B testen. Zo schieten je resultaten door het dak! - Handtekeningen én donaties
Maak slim gebruik van de self-consistency. Zodra een deelnemer een petitie heeft getekend, heeft hij een mentale donatie gedaan. Maak gebruik van deze situatie! Misschien zijn deze deelnemers wel te porren om een kleine (eerste) donatie te doen. - Deel de impact!
Belangrijk is ook om de impact te laten zien: ‘Dat hebben we samen maar mooi bereikt!’. Een belangrijke boodschap, die perfect het doel dient om deze mensen aan je organisatie en missie te binden
De juiste mix
Heb je alle 10 punten scherp, dan heb je goede kans op een geslaagde campagne! Bedenk je wel – elke petitie is maatwerk. De juiste mix is vaak zoeken. Maar met deze punten heb je 10 knoppen waaraan je kan draaien voor succes!
Wil jij ook meer halen uit je petitie-campagnes? Bijvoorbeeld nieuwe doelgroepen aanboren, leads werven, donaties werven, of petitietekenaars binden aan je organisatie? Neem dan contact met ons op.