De impact van online formulieren op de donor journey wordt vaak onderschat. Dit zien wij terug in de praktijk. Uit eerder onderzoek bleek het volgende:
- – Meer dan de helft van de ondervraagden werd geen klant vanwege een slecht online formulier
- – Driekwart is weleens afgehaakt bij een aanmeld-/ of aankoopproces vanwege een slecht online formulier
- – Online formulieren zijn van invloed op belangrijke KPI’s en de klantreis
- – Veiligheid en privacy gaan vóór gemak voor gebruikers
1/ PREFILLEN
De gegevens van de persoon die je aanschrijft pre-fillen in het donatieformulier. Grote frustraties rondom het invullen van online formulieren gaan vooral om het verrichten van onnodige of overbodige handelen. Je maakt het een stuk gemakkelijker wanneer gegevens worden geprefilled. Een voorwaarde is dat deze gegevens bekend zijn in het systeem of de database. Pas wel op met gevoelige persoonsgegevens, zoals creditcardgegevens of IBAN-nummers. Deze wil je liever niet prefillen.
2/ MOBILE FIRST
Hèhè, hier praten we natuurlijk al 10 jaar over. Toch zien we veel in de praktijk dat formulieren op mobiele telefoons niet voldoen. Hier kunnen we kort over zijn: dit kan écht niet meer!
3/ HOGERE BEDRAGEN BIJ TERUGKERENDE DONATEURS
Terugkerende donateurs zijn warm en verbonden met je organisatie. We weten dat deze warme contacten bereid zijn hogere bedragen te doneren, mits ze je het wel op het juiste moment en op de juiste manier vraagt. Pas daar je bedrag suggesties dus op aan!
4/ PERSOONLIJKE ACTIES
Hoe tof is het als jouw donateurs aan de slag gaan om donaties te werven? We zien het veel in acties bij evenementen, zoals The Amsterdam City Swim en de Nacht van de Vluchteling. Laat jouw donateurs/deelnemers een persoonlijke donatiepagina opzetten. Het werkt wanneer een donateur zijn of haar eigen netwerk inzet en hier ook nog eens een persoonlijk donatieformulier voor kan gebruiken.
5/ A-B TEST JE ROT!
Soms heb je ineens een gek idee: maak de doneerknop rood of juist paars, want dit gaat meer geld opleveren! Het is een onderbuikgevoel en niet zoals wij noemen ‘datadriven’. Voor dit soort optimalisaties kun je binnen 3 minuten een splittest opzetten, waarmee je jouw onderbuikgevoel kunt bewijzen aan je collega’s. Doe dat niet meteen voor je hele doelgroep. Mocht het onderbuikgevoel toch geen zoden aan de dijk zetten, dan heb je slechts een deel van de doelgroep ermee vermoeid en heeft dit niet direct een negatief effect op de overall resultaten. Probeer kleine testjes uit, maar ga ook voor grotere aanpassingen en test het op een kleine groep. Wat succesvol is, rol je stapsgewijs verder uit!
6/ VERBIND FORMULIEREN
Maak een formulier voor een petitie of steunbetuiging en stemmers en laat deze hierna landen op een donatieformulier. Wanneer mensen in een positieve flow zitten maakt dit de kans van slagen groter. Belangrijk is dat men niet weer alle persoonsgegevens opnieuw hoeft in te vullen! Zorg ervoor dat ze eigenlijk alleen nog maar hoeven af te rekenen.
7/ ANONIEM (EN SNEL) DONEREN
We zien in de branche dat leads verkrijgen één van de belangrijkste doelstellingen is bij organisaties. Dus een donatie zonder gegevens achter te laten is meestal geen optie. Logisch, met gegevens kan je een eenmalige donateur converteren naar een structurele donateur, door ze op te volgen e-mail- of telemarketing. Toch zien wij een beweging onder de jongere doelgroep die hier niet zo op zit te wachten. “Waarom moet ik al mijn gegevens achterlaten als ik geld wil geven?” of “Ik heb geen tijd om al deze velden in te vullen.” Geef daarom de optie om snel en anoniem te doneren, bijvoorbeeld via Tikkie. Deze donatie kan een eerste aanraking zijn met het goede doel, organisatie of een merk. Je wilt dat deze perfect verloopt en dat ze nog eens terugkomen; via welke weg dan ook. Maak het daarom niet te moeilijk en laat de doelgroep kiezen op welke manier zij willen doneren.
8/ CONCRETE GEEF VOORBEELDEN
Donateurs willen weten waar hun geld naartoe gaat. Het geld dat een goed doel ophaalt gaat vaak uit naar het project waar het meeste geld benodigd is. Donaties kunnen dus niet gelabeld worden, echter vinden donateurs het prettig om een idee te krijgen wat de donatie waard is. Dit kun je doen met geef-voorbeelden, zoals het bekende donatielijstje waarbij de waarde van bedragen wordt benoemd door een concreet voorbeeld. Dit wordt door veel organisaties in de goede doelen-sector gebruikt, en wordt nog steeds gewaardeerd door de doelgroep.
9/ DE ‘GROENE’ VINKJES!
Uit verschillende testen blijkt dat positieve aanmoediging in een formulier de conversie verhoogt. Wij noemen het de ‘groene’ vinkjes. Vertoon puntsgewijs een aantal voordelen voor de donateur in of naast het donatieformulier.
10/ PROBEER EENS WAT NIEUWS!
Donatieformulieren worden vaak één keer gebouwd en blijven vaak langere tijd (soms jaren..) op een website staan. Ook zien we dat deze niet verschillen per doelgroep en dat er veel formulieren op dezelfde manier worden ingezet in de branche. Ik hoop met dit artikel ook te kunnen aanmoedigen om iets anders te proberen in een donatieformulier. Wellicht met de tips hierboven! Of test het donatieformulier ook eens uit bij je nichtje van onder 21 jaar of je vader van 65+. Is het donatieformulier voor hen ook uitnodigend genoeg? Waarschijnlijk hebben zij ieder andere wensen. Pas het formulier dan ook aan per doelgroep! Hoe maak je jullie formulier geschikt voor diverse doelgroepen? Waar moet een conversiegericht formulier aan voldoen? Trybes heeft jarenlange ervaring met conversie-optimalisatie van donatieformulieren. In de Kick-off Donatiemodule maken we samen inzichtelijk hoe jullie perfecte donatieformulier eruit komt te zien.