In gesprek?
Allereerst. Er zijn tal van manieren waarop je in gesprek kan gaan. Interviews kennen gestructureerde, semi gestructureerde en ongestructureerde varianten. Een gesprek kan met een groep (focusgroep) of 1 op 1. Welke vorm je gebruikt hangt erg af van de ontwikkelingsfase waarin je zit, en welke inzichten je wilt verkrijgen. Wij kunnen je helpen bij de juiste keuze maken.
Iets maken wat écht waarde brengt:
Interviews stellen je in staat om diepgaand inzicht te krijgen in de drijfveren en waarden van je doelgroep. Door direct met individuen te praten en hun persoonlijke ervaringen en overtuigingen te ontdekken, kun je campagnes en initiatieven ontwikkelen die aansluiten bij hun diepste waarden. Dit leidt tot het creëren van proposities en activaties die resoneren, daadwerkelijk waarde bieden en relevant zijn voor je doelgroep
Niet onnodig veel geld investeren in iets wat niet aanslaat:
Het investeren van tijd, geld en middelen in fondsenwerving zonder een goed begrip van je doelgroep kan leiden tot verspilling van tijd, geld en middelen. Diepte-interviews helpen je om de motivaties en betrokkenheid van potentiële donateurs, vrijwilligers, leden of sympathisanten te begrijpen, zodat je gerichte en gepersonaliseerde campagnes kunt ontwikkelen. Door hun perspectieven en behoeften te leren kennen. Hierdoor kun je beter geïnformeerde beslissingen nemen tijdens het ontwikkelingsproces. Door vroeg feedback te verzamelen, kun je eventuele problemen identificeren en aanpassingen maken voordat je grote investeringen doet.
Inspiratie voor creatieve campagnes:
Diepte-interviews bieden een bron van inspiratie voor het ontwikkelen van creatieve campagnes en initiatieven. Door naar je doelgroep te luisteren, kun je unieke invalshoeken en benaderingen ontdekken die je campagnes onderscheidend maken. Deze perspectieven stimuleren je creativiteit en helpen je om emotionele en overtuigende boodschappen te creëren die resoneren met je doelgroep.
Draagvlak creëren voor klantgericht werken binnen jouw organisatie:
Het uitvoeren van interviews met de doelgroep kan als bewijs dienen voor het belang van klantgericht werken binnen je organisatie. Bij de interviews die wij doen, observeert onze opdrachtgever mee (want: belangrijk perspectief). Omdat we merken dat het meekijken en luisteren met een interview inspireert en verbindt, vragen we altijd mensen van verschillende afdelingen om onderdeel te zijn van het proces. Dit kan resulteren in een goed gesprek na het traject en een organisatiebrede mindset gericht op het begrijpen en vervullen van klantbehoeften. Hierdoor ga je beter:
- Samenwerken op basis van klantbehoefte in plaats van organisatiedoelstellingen;
- Geen discussies of besluiten maken op basis van aannames.
Innoveren (iets ánders proberen en kijken hoe het wordt ontvangen):
Innoveren in de goede doelen sector is iets spannends. Je moet namelijk geld steken in iets waarvan je niet zeker weet of het werkt. En hoe verantwoorden we dat aan de donateur? En aan interne stakeholders? Maar innovatie is, juist in deze sector, ook hard nodig! In gesprek gaan met je doelgroep moedigt innovatie aan. Het biedt de mogelijkheid om nieuwe ideeën en concepten te introduceren bij de doelgroep en te evalueren hoe deze worden ontvangen. Ga in een veilige, kleine setting dat ene concept voorleggen waarvan je verwacht dat het eigenlijk net iets schuurt. Verken op deze manier verschillende mogelijkheden en verzamel feedback. Het is leuk! En het stelt je in staat om te experimenteren en je aanpak aan te passen op basis van de reacties van jouw doelgroep.
Dialoog opzoeken met je doelgroep vormt een waardevolle strategie binnen het domein van doelgroeponderzoek. Door directe interactie met je doelgroep kun je diepgaand inzicht verkrijgen, waardevolle feedback verzamelen en innoveren. Dus, stap uit je comfortzone, stel de juiste vragen en luister naar wat je doelgroep te zeggen heeft – het zal de weg vrijmaken voor succesvolle en klantgerichte innovaties.