Belangrijke elementen bij het draaien van een succesvolle campagne
- Data en het volume daarvan
- Goede tracking
- Informatieverzameling over de doelgroep
Een goede online strategie kan niet zonder een goede meetstrategie om je resultaten in de gaten te houden. In het Meta platform en Google Analytics kunnen we dit gedeeltelijk bijhouden, maar opslaan van gebruikersdata is door privacywetgeving aan continue verandering onderhevig. Conversies worden nog maar gedeeltelijk doorgestuurd en met het verbod op third party cookies in 2024, zal het onmogelijk worden om op de huidige manier donaties of downloads van je advertisingcampagnes in te zien. Gelukkig hebben we daarvoor nu de Conversion API!
Die third party cookies en Conversion API, hoe werkt dat?
Neem de situatie dat een persoon via jouw Facebookcampagne een conversie volbrengt: in dit geval, een donatie. Facebook stuurt de persoon door naar jouw website en ontvangt vanuit jouw website terug of er een conversie is gebeurd. Zo kan Facebook weergeven hoeveel conversies hebben plaatsgevonden. Een persoon moet akkoord geven op de cookiewetgeving om Facebook deze data te laten binnentrekken. De cookies die dan geplaatst worden van Facebook, zijn in dit geval third party cookies en dat noemen we client side tracking. Third party cookies mogen vanaf 2024 niet meer binnen Google Chrome.
Met de Conversion API komen er geen third party cookies aan te pas. Door de connectie, maak je binnen je eigen tool/platform duidelijk wanneer data naar Facebook verstuurd moet worden: op bijvoorbeeld het moment dat iemand een donatie doet. Deze data mag je zelf zo beperkt laten als je wilt, je stuurt alleen door wat Facebook nodig heeft om de eerste klik op de advertentie, te verbinden aan de conversie (donatie). Dit noemen we server side tracking. Zo trekt Facebook zelf geen data binnen en zijn er geen third party cookies van Facebook om akkoord op te geven. De persoon moet wel alsnog akkoord geven op cookiewetgeving, zodat jij data kan doorzetten naar Facebook. Anders mag dat ook niet.
De oude situatie (Client side tracking) vs. de nieuwe situatie (Server side tracking)
In plaats van data te versturen via een pixel of tag op je website stuur je de data direct door via de server. In de nieuwe situatie zal de data via de server een aanvulling zijn op de data die via de pixel wordt verstuurd. Deze manier van data versturen is de toekomst, omdat het vanaf 2024 niet meer is toegestaan om data te versturen met third party cookies. Hieronder een schets van de oude situatie versus de nieuwe situatie.
Oude situatie | Nieuwe situatie |
Data versturen via Facebook Pixel | Server Side Tracking + aanvulling pixel |
Conversie sturen op basis van bedankturl | Events + parameters bepalen per formulier |
In de meting verlies je 70% van je data | Tracking verbeteren tot 70% ten opzichte van huidige situatie |
In 2024 niet meer toegestaan | Toekomst first party data |
Wat zijn de voordelen van het werken met Conversion API?
- Je tracking verbetert tot 70% waardoor je meer data in je campagnes ontvangt
- Het is toekomstigbestendig
- Je bouwt je eigen data op en bent daardoor bezig met first party data
Measurement binnen CampaignSuite
CampaignSuite is ons ontwikkelde platform voor smart campaigners. Daar hebben we natuurlijk ook te maken met deze ontwikkelingen in de markt en de noodzaak om daar een oplossing voor te bieden. Dat is geworden measurement binnen CampaignSuite. Door de koppeling goed in te richten maak jij gebruik van server side tracking met de volgende platformen; Meta, Google Analytics, Squeezly en Google Tag Manager.
CampaignSuite Measurement is een uitgebreid systeem voor het instellen van jouw metingen op de formulieren. Denk bijvoorbeeld aan client side of server side events op een bepaald moment in een formulier. Een moment is bijvoorbeeld als je switcht van pagina 1 naar 2 in een formulier of als er een succesvolle betaling plaatsvindt.