Hoofdinhoud

Van eenmalige giftgever naar structurele donateur

Hyper-personalisatie; het lijkt het trendwoord van 2023. Hoewel bedrijven als Netflix al jaren laten zien dat gepersonaliseerde content essentieel is voor je business model, maakt nog lang niet elke organisatie optimaal gebruik van personalisatie mogelijkheden. Dat terwijl de consument steeds hogere verwachtingen heeft. Ook ik slaak een zucht wanneer ik mijn voornaam, achternaam en e-mailadres moet invullen terwijl ik het idee heb dat die organisatie ze toch echt al ergens heeft staan. ‘Moet ik dit echt allemaal invullen? Laat maar!’. Zonde, want met een gepersonaliseerd donatieformulier waarbij de gegevens vooraf zijn ingevuld (zichtbaar of niet), verlaag je de drempel.

Door: Candy Breed

Toename in eenmalige giften

Online fondsenwerving maakte de afgelopen jaren een enorme ontwikkeling door. Mede door de afschaffing van de acceptgiro is er een grote stijging in het aantal eenmalige giften te zien. Die eenmalige giften zijn steeds vaker via een online kanaal en de eenmalige giften die online worden gedaan, worden gemiddeld steeds hoger. In theorie is 1 op de 6 donateurs geneigd om vanuit een eenmalige donatie een vaste donateur te worden. Van de huishoudens die eenmalig geven, stapt 16% over naar vast geven (Bron: Geven in Nederland 2022). Dat biedt kansen!

Belang van optimale online kanalen

Wie geven dan zoal via online kanalen? Hoewel er een algehele stijging in online donaties te zien is afgelopen jaren, bieden met name generatie Y en generatie Z, beter bekend als Millennials en Gen-Z’ers, de voorkeur aan online doneren of social media. Dat blijkt uit een rapport van PayPal (Bron: Twinkle, 2022). Laten dit nou ook nét de generaties zijn die hogere verwachtingen hebben op het gebied van personalisatie en service. Dit zijn de doelgroepen die voor non-profits steeds belangrijker gaan worden. Verdiep je in deze doelgroep en bereid je goed voor op de verwachtingen van deze generaties.

Personaliseren van een donatieformulier

Goed, personalisatie en online doneren zijn dus een perfecte combinatie. Maar hoe maak je eigenlijk zo’n hyperpersoonlijk donatieformulier? Om je daarmee op weg te helpen geven we je alvast een aantal tips om mee van start te gaan.

  • Formulieren en tools
    Zorg dat je de juiste tooling hebt om je data centraal te stellen. Gravity Forms in combinatie met Campaign Suite geven je bijvoorbeeld de mogelijkheid je formulier slim in te richten op basis van betaalvelden die gekoppeld zijn aan je betaalprovider. Maak bij het opzetten van formulieren gebruik van logica, dynamische waarden, zichtbare en onzichtbare velden.

  • Houd het simpel
    Minimaliseer het aantal invulvelden in het donatieformulier. Je wilt de doelgroep engaged houden en naar 1 duidelijke call-to-action leiden. De vuistregel hier is daarom: vraag nooit meer dan je nodig hebt. Streef naar maximaal 5 invulvelden en maak 1 duidelijke donatieknop die actie oproept.

  • Gebruik communicatiethema’s 
    Binnen een campagne zul je jouw content (een mooie PDF of quiz bijvoorbeeld) op verschillende manieren naar buiten brengen, met verschillende teksten en afbeeldingen. Zo ga je ook zien wat werkt. Stel: Voor een online campagne heb je twee communicatie thema’s:
    1. Een thema waarbij je familie benadrukt
    2. Een thema waarbij je vriendschap benadrukt
    Zorg dat je landingspagina, met formulier vanuit de advertentie, zich aanpast aan dat thema voor een gepersonaliseerde user experience. Laat de afbeelding en tekst aansluiten bij de advertentie. Zo krijgen de kijkers dezelfde ervaring op verschillende platforms.

  • Prefillen van gegevens
    We schreven het al eerder: Grote frustraties rondom het invullen van online formulieren gaan vooral om het verrichten van onnodige of overbodige handelen.
    Maak het de gebruiker zo gemakkelijk mogelijk door gegevens vooraf in te vullen. Wat je al weet hoeft niet altijd getoond te worden en kun je  ‘onder water’ meegeven of zelfs weglaten. Dat scheelt weer een hoop ‘onnodige’ zichtbare velden voor de gebruiker!

  • Gepersonaliseerde bedragen
    Stel geen donatie van €10 voor aan een potentiële donateur die €100 kan doneren. Doe onderzoek naar de doelgroep voordat je een geef vraag stelt. Giftgevers die regelmatig geven zijn eerder bereid over de drempel heen te stappen en zich nog meer te verbinden aan je organisatie. Gebruik de donatie geschiedenis in je CRM of automation tool om deze inzichten te verkrijgen en in te zetten. Experimenteer en leer van de resultaten. 

Hulp nodig bij het omzetten van eenmalige giftgevers naar structurele donateurs?

Maak een afspraak met 1 van onze marketing automation specialisten

Hidden

Volgende stappen: een e-mail add-on synchroniseren

Om het meeste uit je formulier te halen, raden we je aan dit formulier te synchroniseren met een e-mail add-on. Ga voor meer informatie over je e-mail add-on opties naar de volgende pagina (https://www.gravityforms.com/the-8-best-email-plugins-for-wordpress-in-2020/). Belangrijk: verwijder deze tip voordat je het formulier publiceert.
Naam(Vereist)
Word lid van The Impact Club: tips & tricks voor de non-profits die meer impact willen maken!
Blogs Data Digitale marketing

Was dit interessant of nuttig? Deel dit bericht met je netwerk!