Hoofdinhoud

Wat en waarom: Google analytics 4

De oude Google Universal Analytics meet vanaf 1 juli 2023 je website niet meer. Om de data van de website te blijven meten moet je dus over naar Google Analytics 4 (GA4). In deze blog leggen we kort uit wat GA4 is en waarom je het best zo snel mogelijk kunt overstappen.

Wat is GA4?

Vrijwel elke Online Marketeer gebruikt Google Analytics als tool om gedrag op de website, donaties en lead-journeys te meten en te analyseren. De huidige en meest gebruikte versie is Universal Analytics (UA). In november 2020 heeft Google een compleet nieuwe versie van deze tool ontwikkeld: Google Analytics 4 (GA4). GA4 is geen update van de huidige versie (UA), maar een compleet nieuwe Google Analytics ‘property’ die speciaal is ontworpen voor de nieuwe manier van meten. 

Wat is er nieuw aan deze manier van meten?

  • GA4 gebruikt alleen gebeurtenissen (Events), in plaats van sessie gebaseerde gegevens.
  • Het verzamelt zowel website- als app-gegevens om een globaler beeld te krijgen van de digitale klantreis over meerdere platformen 


Waarom is GA4 de nieuwe standaard?

GA4 is ontstaan om de Online Marketeers van morgen nog beter hun website te laten meten: 

  • Focus op de gebruiker: Alles is gebaseerd op Events (gebeurtenissen), welke veel meer gefocust zijn op de gebruiker in plaats van op de sessie. 
  • Privacy en duurzaamheid: Privacy is een grote behoefte van de gebruikers van nu en een eis van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). Het nieuwe meetmodel van GA4 is volledig gericht op het veilig en anoniem verzamelen van gegevens.
  • Schaalbaarheid: GA4 is veel meer gericht op het schaalbaar meten van de gegevens. Zo verzamel je in GA4 de gegevens van een of meerdere websites of apps op één plek.
  • Flexibiliteit: GA4 heeft veel meer mogelijkheden om eigen rapporten te bouwen en te analyseren. Als marketeer heb je dus meer controle over welke data je te zien krijgt. Dit vereist wel meer kennis en configuratie van de gebruiker.

Uiteraard helpen wij je graag met de overgang naar Google Analytics 4. Daarvoor hebben we 3 pakketten ontwikkeld:

Collector

We helpen je met een solide basisinrichting voor GA4 zodat je data gestructureerd en future-proof gemeten wordt.

Explorer

Naast de basisinrichting voor GA4 helpen we je met rapportages inrichten en de data analyseren.

Pro

Gevorderde marketeers helpen we met volledig doormeten van klantreizen en bouwen samen maatwerk rapportages.

Meer weten?

Onze specialisten staan voor je klaar.

Graag helpen we met de overstap naar GA4 en adviseren we welk pakket het best past bij jouw organisatie.

Blogs

Was dit interessant of nuttig? Deel dit bericht met je netwerk!