Toch verwachten we dat ideeën op de werkvloer op een andere manier tot stand komen. Daar hebben we de ‘creatieve brainstorm’ voor. Je vindt hem meestal in je agenda, nét op de dag dat je een deadline voor iets anders hebt staan. Er zijn een paar uur gereserveerd voor het bedenken van het nieuwe campagne idee voor volgende maand. Zo’n sessie kan slagen, zolang je maar aandacht besteedt aan de manier waarop je de brainstorm inricht. Hoe kunnen we onze creativiteit ‘aanzetten’ en met meer, betere en originelere ideeën komen? Op basis van (neuro-)psychologisch onderzoek heb ik 7 tips om de creativiteit in jouw brainstorm te laten sparkelen.
HULP NODIG MET JOUW FACEBOOK ADVERTENTIES?
- Vergeet de warming up niet
Start je brainstorm met een ‘mindsetter’ om je rechterhersenhelft te activeren. Dit is superbelangrijk, maar wordt vaak overgeslagen. Een mindsetter is een korte oefening waarbij het associatieve brein wordt aangewakkerd. De variëteit aan mindsetters is groot en zetten ieder weer verschillende breinnetwerken ‘aan’. Bedenk dus goed welke mindsetter het best past bij jouw brainstorm. Hier vind je 3 leuke voorbeelden van zo’n mindsetter. - Wat zou Elon Musk doen?
Je empathisch vermogen zit net zoals de breinnetwerken voor creativiteit en vernieuwing in je rechterhersenhelft. Wanneer je ideeën bedenkt vanuit het perspectief van de eindgebruiker , ben je daarom eerder in staat om met originele ideeën te komen (een inlevingsoefening als mindsetter werkt dan bijvoorbeeld heel lekker). Wil je écht out of the box? Maak dan gebruik van de super powers van je held. Geef iedere deelnemer van de brainstorm de volgende opdracht: Welke oplossing of welk idee zou Wonder Woman / Elon Musk / Walt Disney / Michelle Obama / Steve Jobs / Bill Gates / Barbapappa / Mc Gyver bedenken? ‘Dat hebben we al eens gedaan en dat werkte niet.’Stel jezelf als doel om zoveel mogelijk ideeën te bedenken in plaats van één topidee. Kwantiteit boven kwaliteit! De reden is simpel – als je meer ideeën hebt, is de kans groter dat het beste idee ertussen zit. Om grote hoeveelheden ideeën of richtingen te verkennen, gebruik ik in een brainstorm graag een ‘crazy 8’. Hierbij krijgen de deelnemers slechts 8 minuten tijd om 8 ideeën te tekenen (individueel). De tijdsdruk geeft ons ‘executive brain’ geen tijd om ideeën af te kraken (‘dat is niet haalbaar’, ‘hebben we al een keer geprobeerd’, ‘vindt Kees vast een slecht idee’, ‘daar is toch geen budget voor’). Na 8 minuten heb je een vijver aan creativiteit, waar je de mooiste ideeën uit kunt vissen.- ‘Working alone together’
Bedenk ideeën in stilte. Hiermee voorkom je cognitieve fixatie, waarbij mensen zich concentreren op de ideeën van anderen waardoor ze niet met hun eigen ideeën kunnen komen. Zorg dat je in de eerste fase van de brainstorm altijd een eerste ronde doet waarbij – ieder voor zich – zoveel mogelijk ideeën opschrijft. Onderzoek heeft uitgewezen dat een individuele brainstorm tot 44% meer ideeën leidt! - Bundel de creatieve krachten
Om deze hoeveelheid aan ideeën naar een hoger niveau te tillen, hebben we elkaar wél heel hard nodig. Door de ideeën met elkaar te delen, prikkelen we onze hersenen opnieuw. De verschillende inzichten, andere perspectieven en bizarre gedachten helpen om weer nieuwe ideeën te genereren. Tip: brainstorm met een divers team en benut hiermee de creatieve inzichten van verschillende karakters, expertises en persoonlijkheden.
- Teken ideeën! Tekenen activeert creativiteit
Door te tekenen, verbind je neurologische paden met gewoonlijk niet-verbonden paden in de hersenen. Hierdoor wordt het brein geholpen om toegang te krijgen tot nieuwe inzichten: frisse ideeën. Fijne bonus: de ‘ontvanger’ van je ideeën kan het beter verwerken. Visuele content wordt tot 60% beter onthouden.
Tip: Maak een foto van de getekende ideeën, zo gaan er geen kostbare ideeën verloren die wellicht later nog eens van pas komen. - Creativiteit is een proces
Neem de tijd voor een brainstorm. Geef je brein de ruimte die hij nodig heeft om de creativiteit te activeren. Heb je het gevoel dat je vastloopt? Stel jezelf dan de vraag: ‘Ben ik het afgelopen half uur iets dichter bij de oplossing gekomen?’. Is het antwoord ‘ja’? Ga dan door! Juist als je worstelt, komen de delen in je hersenen in actie die zorgen voor dat de meest originele ideeën in je op komen.
Is het antwoord ‘nee’, neem dan een pauze. Maak een wandelingetje, ga een ijsje eten of slaap er een nachtje over. Je kunt erop vertrouwen dat het eureka moment komt, zolang je je brein lucht geeft.
Met bovenstaande tips komt je brein in de buurt van het creatieve “douchebrein” dat je zoveel goede ideeën geeft thuis. Toch blijft het lastig om deze modus op te roepen bij jezelf je collega’s. Wees daarom niet bang om hulp van buitenaf in te schakelen! Ben je bijvoorbeeld op zoek naar een écht innovatieve, originele en onderscheidende najaarscampagne? Stuur me dan een berichtje- ik ondersteun jullie team graag bij een creatieve sessie.