1600 bezoekers per minuuT: een stabiel donatieplatform én inzichten!

In 2023 was Het Vergeten Kind het goede doel voor Serious Request! Er is een fantastisch resultaat van ruim 2,3 miljoen euro gehaald. Achter de schermen heeft Trybes het technisch platform opgezet, opgebouwd en onderhouden tijdens de piekmomenten van deze campagne. We nemen je mee in hoe we dit deden:

De vraag van Het Vergeten Kind

“Het Vergeten Kind is in 2022 uitgekozen als het goede doel voor 3FM Serious Request!
Kunnen jullie helpen bij het inrichten van een digitaal communicatie landschap dat dit aankan en de juiste boodschap op het juiste moment gaat sturen? De organisatie gebruikt Salesforce met Marketing Cloud.”

De uitdaging

De uitdaging had 2 componenten: een technische en een communicatieve.

De technische uitdaging: websites zijn vaak slecht in het opvangen van piekbelasting. Als er heel veel mensen tegelijkertijd een donatie willen doen of een ander formulier invullen is er het gevaar van een fall-out. Dit is zeer ongewenst waneer er juist op dat moment heel veel mensen bereid zijn om een donatie te doen. Het functioneel blijven van de online formulieren was een absolute voorwaarde en is complex vanwege verschillende tooling en implementatie partners en daarmee ook verschillende bottlenecks in de communicatie flows.

Marketing was een uitdaging omdat de doelgroep maar beperkt communicatie mogen ontvangen van Het Vergeten Kind. Een opt-in die AVG technisch klopt en tegelijkertijd wel converteert was erg belangrijk voor de opvolging van de donateurs. Vanuit de mediawet waren er strenge regels over wat wel en niet mag in deze opvolging.

“Wauw, wat een week! In de week voor kerst hebben 3FM-dj’s Rob, Barend en Sophie opgesloten gezeten in het Glazen Huis in Amersfoort. Nederland is massaal in actie gekomen voor Het Vergeten Kind, en daarmee is het prachtbedrag van €2.345.107 opgehaald. Allemaal dankzij jullie donaties, plaataanvragen en acties! Met dit bedrag wordt licht gebracht in het leven van de 100.000 vergeten kinderen in Nederland.”

NPO / 3FM

Om deze video te kunnen bekijken moet je ‘Sociale media en advertenties’-cookies accepteren. Klik hier om jouw cookie-instellingen te wijzigen.

Hoe Trybes het verschil maakte

‘Landschapsdenken’

Mensen konden een plaatje aanvragen in ruil voor een (kleine) donatie. De DJ’s in het glazen huis moesten dan wel weten wie welk plaatje had aangevraagd voor welk bedrag. Natuurlijk moest de donatie dan ook succesvol afgerond zijn. Hierdoor was het van belang dat het landschap van de website met formulieren, Salesforce CRM en MarketingCloud werd verbonden met de systemen van 3FM. En dat dan ook op zo’n manier dat het ‘at scale’ kan blijven werken!

Wat vaak over het hoofd wordt gezien is dat een digitaal landschap op schaal nog een behoorlijke uitdaging kan zijn. Salesforce en CampaignSuite zijn beiden gebouwd op AWS en dus schaalbaar in hosting. De flow van socials, e-mail, offline naar uiteindelijk een succesvolle melding in het scherm bij de DJ in het Glazen Huis, kent vele schakels, die allemaal overeind moeten blijven. Daar moet tussen verschillende mensen goed worden samengewerkt en eindeloos worden getest. Zeker als elke seconde down-time heel veel donaties kost!

Trybes heeft hierin een cruciale rol gespeeld, in samenwerking met de klant, NPO/3FM, Fullstaq, Salesforce en Xebia. Met succes, want het platform is blijven werken!

‘MAND!’

Naast de technische uitdaging was er ook een uitdaging vanuit marketing en opvolging in de flow. Vanuit de mediawet zijn er strenge regels over wat je wel en niet mag doen in deze communicatie. Dat vraagt dus creativiteit om binnen de kaders een goed touchpoint te creëren waar veel vanaf hing. Daarom was ook gedegen onderzoek naar effectiviteit in de communicatie erg belangrijk. Trybes heeft de klant ondersteund bij het neerzetten van een aantal tests, zodat we tijdens de piek de best converterende communicatie konden gebruiken. Zo werden er bijvoorbeeld 3 versies live gezet waarbij er 1 winnaar was, met een verbeterd resultaat van tot wel 27% opt-in rates ten opzichte van de nulmeeting.

Met welke uitdaging zit jij?

We gaan graag het gesprek aan!

Contact

"*" geeft vereiste velden aan

Wat is je naam?*
Doe maar een telefoonnummer, want onze postduif is druk!
Dan sturen we je ook gelijk een bevestiging van jouw vraag
Wij zorgen er voor dat de juiste persoon contact met je opneemt!
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.