AMREF NEEMT HOGE VLUCHT MET CAMPAIGNSUITE
Stoppen met de tijdrovende klus om handmatig donaties in het CRM te krijgen. Dat wilde Amref. Zodat er tijd over blijft voor echt belangrijke zaken.
Met de implementatie van CampaignSuite komen donaties nu direct in Microsoft Dynamics terecht. En dat scheelt veel vlieguren 😎
De vraag van Amref
Je hebt een supergaaf campagne idee, maar de tools die je beschikbaar hebt kunnen het simpelweg niet. Wat doe je? Pas je jouw idee aan zodat het ook uitvoerbaar is, of ga je op zoek naar de tools waarmee je wel jouw gave campagne kunt uitrollen?
Amref’s keuze was overduidelijk het tweede antwoord. Zij hadden een campagne idee, maar niet de middelen om dat efficiënt in te richten en te lanceren. De grootste uitdaging: donaties moesten nog handmatig in het CRM worden gezet. Met het beoogde aantal donaties voor deze campagne zou dit leiden tot een arbeidsintensieve klus.
Daarom klopten ze bij ons aan: Hoe kunnen we deze gave campagne lanceren waarbij de donaties automatisch in ons CRM terecht komen? Nou, daar hebben wij een mooie oplossing voor!
De uitdaging
Het campagne idee van Amref was dat je vrouwen in Afrika, moeders en verloskundigen, een cadeau kon geven (in plaats van een ‘plat’ donatiebedrag). De wens was om de bezoeker op een webshop-achtige campagnepagina keus te geven uit een selectie aan cadeaus:
– Materiaal voor een verloskundige (€20,-)
– Opleiding voor een verloskundige (€25,-)
– Kraampakket voor moeder en kind (€30,-)
– Doneer een alles-in-1 pakket (€75,-)
Voor donatieformulieren of leadformulieren adviseren wij altijd gebruik te maken van onze CampaignSuite oplossing voor de afhandeling van data naar het CRM. Maar die oplossing is in de kern een formulieren tool, geen complete webshop tool waar je een producten catalogus in bij kunt houden. Bovendien maakt Amref gebruik van het CRM systeem Microsoft Dynamics met daarbij de Engage Fundraising oplossing van Ifunds.
Nu had CampaignSuite al een uitgebreide koppeling met Salesforce, maar de koppeling met Microsoft Dynamics stond nog in de kinderschoenen. Kortom, twee uitdagingen waar we mee te maken hadden om aan de klantwens te voldoen.
Onze aanpak: CampaignSuite
We gingen aan de slag om CampaignSuite te implementeren. Dit kon helaas niet geïntegreerd worden met hun huidige niet-Wordpress website en daarom hebben we voor een subdomein gekozen. Op donatie.amref.nl werd het op maat ontworpen donatieformulier geplaatst.
Dit subdomein werd uiteraard ook doorgemeten door middel van Google Analytics en Google Tag Manager. Zo werd in het e-commerce rapport van Google Analytics precies bijgehouden welke cadeaus er werden gedoneerd tegen welk donatiebedrag. Meten is weten!
Wat is CampaignSuite?
Met CampaignSuite maak je eenvoudig nieuwe donatie formulieren of leadwervingsformulieren aan die zijn verbonden met het CRM en je marketing automation tool. Die kunnen op je bestaande website geplaatst worden of op een speciale campagnepagina. Je hebt zo alle tools in huis om maximaal online resultaat te behalen.
“Het fijne aan CampaignSuite is dat onze donaties nu direct in ons CRM systeem staan, dit scheelt ons veel handmatig werk.”
Coco van der Horst – Online Specialist Amref Flying Doctors
Slimme logica en een design op maat
Om op de campagnepagina de webshop-achtige ervaring te bieden moesten functie en design samen komen. Er waren verschillende zichtbare en onzichtbare formuliervelden nodig die door middel van conditionele logica en slimme formules, op basis van de keuze van de bezoeker, het juiste donatiebedrag optelden. De uitdaging zat hem in het op de juiste manier weergeven van deze velden. De donateur moet het gevoel hebben controle te hebben over de donatie die zij aan het doen zijn.
Op basis van ons standaard donatie template en de specifieke klantwensen heeft onze UX Designer het complexe formulier in een intuïtief jasje weten te steken. Zo is het voor donateurs meteen duidelijk wat een bepaalde selectie aan cadeaus betekent voor de portemonnee.
Koppeling met Microsoft Dynamics
CampaignSuite kon voor aanvang van dit project al wel op contact en account niveau met Microsoft Dynamics ‘praten’ maar was het nog niet in staat donaties af te handelen en de data daarvan op te slaan in het CRM systeem.
In het geval van Amref zou die financiële data dus in Engage Fundraising moeten worden weggeschreven. Door gebruik te maken van de Pronamic plugin kon het GravityForms formulier de financiële afhandeling met het betalingssysteem Mollie doen en bij een succesvolle betaling deze gegevens op het fundraising entry van Engage Fundraising in Microsoft Dynamics wegschrijven. 👏